Openingstijden
Rosmalen 07:00 – 18:30
Heesch 07:00 – 18:30
Oss 07:00 – 18:30
Ammerzoden: 07:00 – 18:30
Hedel: 07:00 – 18:30
Den Bosch: 07:00 – 18:30
BSO Ammerzoden: geopend op schoolweken van 7:00 tot 8:30 & ma, di, do 14:30 tot 18:30 / wo, vr 12:30 tot 18:30
BSO Hedel: geopend op schoolweken van 7:00 tot 8:30 & ma, di, do 14:30 tot 18:30 / wo, vr 12:30 tot 18:30
Tijdens schoolvakanties & studiedagen geopend van 7.00 tot 18:30
Tarieven
Dagopvang
Vaste opvang €9,68
Flexibele opvang € 10,58
Buitenschoolse opvang (locatie Ammerzoden, Hedel)
Vaste opvang €8,34
Maaltijden
€3,95
Reglement en Richtlijnen
- Kinderdagverblijf Pippi Algemeen
Kinderdagverblijf Pippi is geopend van maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 18.30 uur
Kinderdagverblijf Pippi is het gehele jaar geopend met uitzondering van nationale feestdagen: nieuwjaarsdag, Bevrijdingsdag (eens in de 5 jaar), Hemelvaartsdag, Koningsdag, 2e Paasdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag. 5 December, Kerstavond en Oudjaarsavond is het kinderdagverblijf om 17.00 uur gesloten.
Kinderen in de leeftijd van 6 weken tot 4 jaar kunnen op de dagopvang van het kinderdagverblijf worden geplaats. Wanneer een kind 4 jaar is geworden maar nog geen gebruik maakt van de basisschool mag dit kind op het dagverblijf blijven. Zodra er gebruikt gemaakt wordt van de basisschool mag het kind niet meer worden opgevangen op de dagopvang van het kinderdagverblijf.
- Richtlijnen met betrekking tot brengen en ophalen
– Tot het moment van ophalen ligt de verantwoordelijkheid voor het kind bij de pedagogisch medeweker. Bij het ophalen ligt de verantwoordelijkheid voor het kind bij degene die het kind komt ophalen.
– Wanneer een kind door iemand anders dan gebruikelijk wordt opgehaald, verzoeken wij ouders dit vooraf aan de pedagogisch medewerker te melden. Deze zal dan ook vragen of ouders hier schriftelijk toestemming voor willen geven. Wanneer wij niet weten dat iemand anders het kind komt ophalen geven wij het kind niet mee.
– Ouders dienen bij het brengen en ophalen altijd even contact te hebben gehad met de pedagogisch medewerker.
- Richtlijnen met betrekking tot de bereikbaarheid van de ouders
– Om in geval van nood ouders direct te kunnen bellen, heeft iedere groep haar eigen map met daarin alle gegevens van de kinderen van de groep. Wijzigingen (met name in mobiele nummers) dienen door ouders zo spoedig mogelijk doorgegeven te worden aan de pedagogisch medewerker van de groep.
– Afspraken die met ouders gemaakt worden over kinderen worden genoteerd in het communicatieschrift. Alleen medewerkers lezen dit schrift voor aanvang van hun dienst. Ook worden hier bijzonderheden in genoteerd.
- Richtlijnen met betrekking tot flexibele/extra opvang en ruilen (vakantie/ziekte)
– Ouders die hebben gekozen voor een flexibel contract dienen aanvragen door te geven via onze ouderapp KOVnet. Ouders kunnen tot 6 weken vooruit plannen. Zij dienen altijd minimaal 3 uur aaneengesloten af te nemen. Zodra het verzoek binnen komt, word deze beoordeeld en u ontvangt een goed of afkeuring.
– Ruilen of het afnemen van een extra dagdeel is alleen mogelijk wanneer de groepsgrootte dit toelaat. Ook dit kan worden aangevraagd via de ouderapp KOVnet.
– Ziektedagen mogen niet worden geruild of ingehaald.
– Wanneer een kind tijdens de vakantie geen gebruik maakt van het dagverblijf/bso is restitutie van de factuur niet mogelijk. - Tarieven en betaling
– De tarieven worden jaarlijks opnieuw vastgesteld. Voor flexibele opvang geldt een ander tarief.
– Indien een kind plaatsing niet tijdig opgezegd is dienen wij de kosten toch in rekening te brengen.
– Betaling van een kindplaats zal maandelijks plaatsvinden middels een automatische incasso. Vaste opvang incasseren wij altijd vooraf. Flexibele opvang incasseren wij altijd achteraf.
– Eenmaal per jaar wordt aan alle ouders de jaaropgaaf verstrekt. Deze zijn voor ouders te downloaden in het ouderportaal. - Richtlijnen met betrekking tot protocollen en beleidsplannen
– Pedagogisch medewerkers werken volgens opgestelde protocollen en beleidsplannen.
– Na het opstellen van een protocol heeft het personeel inzage en kan het op- of aanmerkingen geven.
– Daarna worden protocollen en beleidsplannen openbaar gesteld aan de oudercommissie.
– Protocollen en beleidsplannen van kinderdagverblijf Pippi zijn voor ouders en personeel desgewenst in te zien op kantoor. - Richtlijnen met betrekking tot ziekte en medicijnen
– De pedagogisch medewerker bepaald in overleg of het kind toegelaten kan worden bij het kinderdagverblijf. Wanneer een kind ziek is, kan het niet worden opgevangen bij kinderdagverblijf Pippi.
– Een besmettelijke ziekte van het kind of van andere gezinsleden moet zo spoedig mogelijk gemeld worden. In het geval van een besmettelijke ziekte neemt het kinderdagverblijf contact op met de GGD, waarna het kinderdagverblijf de aanwijzingen van de GGD opvolgt.
– Wanneer een ouder gebeld wordt dat zijn/haar kind ziek is, dient deze zo spoedig mogelijk gehaald te worden. Wanneer een ouder niet in de gelegenheid is om het zelf op te halen, dan willen wij graag weten wie dan wel het kind op komt halen.
– Afmelden van kinderen (wegens ziekte of andere zaken) graag voor 09.00 uur.
– Als een kind ziek is kan deze dag niet geruild worden.
– Medicijnen mogen alleen toegediend worden, wanneer ze uitgeschreven worden door een arts en worden pas na schriftelijke toestemming van de ouders geven aan het kind.
– Wij dienen nooit paracetamol toe!
– Pedagogisch medewerkers houden zich te allen tijden aan het ziektebeleid en protocollen van kinderdagverblijf Pippi. - Richtlijnen met betrekking tot de maaltijden
– Eten en drinken wordt door Pippi verzorgd, tot 07.30 uur is het mogelijk om de kinderen bij het kinderdagverblijf te laten ontbijten.
– Het is mogelijk om ’s avonds een warme maaltijd mee te eten. Dit dient voor 15.00 uur te worden doorgegeven. Hier wordt een vergoeding voor gevraagd van €3,95.
– Kinderen eten bij de lunch eerst één boterham met groentespread, daarna mogen ze iets hartigs kiezen voor op de boterham.
– ’s morgens rond 09.00 uur en ’s middags rond 15.00 bieden wij de kinderen een tussendoortje aan in de vorm van groente en fruit.
– Tijden de maaltijden eten we allemaal aan tafel.
– Kinderen gaan voor het eten nog plassen en handen wassen.
– Kinderen krijgen altijd extra drinken bij warm weer of als ze erom vragen.
– Kinderen tot 1 jaar volgen een eigen voedingsschema. Wij volgen dan ook zoveel mogelijk het patroon van thuis. De groentehap geven wij op het gewenste tijdstip. Ouders dienen dit zelf mee te geven.
– Wanneer kinderen allergieën hebben, dienen ouders zelf voor het eten te zorgen.
– Ouders worden verzocht de volgende zaken mee te nemen van huis; schone kleren, slaapzak/knuffel/speen, voor baby’s een fles en voeding gelabeld met naam en datum.
- Richtlijnen met betrekking tot eigendommen van de kinderen
– Ieder kind heeft op het dagverblijf een eigen kastje of laatje voor zijn/haar spullen.
– Pedagogisch medewerkers controleren regelmatig de spenen op scheurtjes.
– Er mag geen speelgoed van thuis meegenomen worden.
– Wanneer kinderen sieraden dragen vragen wij ouders hier verklaring voor te tekenen.
- Richtlijnen met betrekking tot de leefruimte
– Pedagogisch medewerkers leren kinderen respect te hebben voor de omgeving.
– Binnen lopen wij niet op schoenen. Wanneer kinderen niet graag op sokken lopen is het mogelijk om pantoffeltjes mee te nemen.
– We rennen niet binnen, ook klimmen we niet en gooien we niet met speelgoed.
– Op het dagverblijf wordt intensief gespeeld en geknutseld waardoor kleding van de kinderen vies kan worden. Ouders dienen hier rekening mee te houden. Pippi is niet verantwoordelijk voor de schade aan kleding.
- Richtlijnen met betrekking tot de slaapkamer
– Kinderen die wakker zijn worden direct uit bed gehaald, ze mogen niet zelf uit bed komen.
– Er gaan geen spullen/speelgoedjes meer naar bed m.u.v. speen (zonder koord) en/of knuffel.
– De kinderen worden regelmatig in de slaapkamers gecontroleerd.
- Richtlijnen met betrekking tot het buitenterrein
– Pedagogisch medewerkers controleren voor het buitenspelen of het hek gesloten is en controleren de buitenruimte op zwerfvuil.
– Pedagogisch medewerkers houden zodanig toezicht op de kinderen dat; zij niet op de omheining klimmen, zij niet gooien met speelgoed, zij alleen netjes op de toestellen zitten, zij niet op de glijbaan klimmen.
– Bij zonnig en warm zomerweer worden de kinderen ingesmeerd met zonnebrandcrème.
– Het speelgoed wordt aan het einde van het buitenspelen of aan het einde van de dag opgeruimd. Kapot speelgoed wordt verwijderd of gerepareerd.
– Bij sneeuw/ijzel wordt de entree schoongeveegd en wordt er zout gestrooid. Dit gebeurd door de eerste pedagogisch medewerker die aanwezig is.
– Als het erg warm is gaan wij tussen 12:00 uur en 15:00 uur niet naar buiten.
– Wij gaan graag naar buiten ook als het wat kouder is. Ouders dienen met de kleding van de kinderen hier rekening mee te houden. Bijvoorbeeld: warme kleding mee in de winter, laarzen en kleding die vies mag worden.
– Soms verlaten wij het terrein van het dagverblijf voor bijvoorbeeld een wandeling. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) hier bezwaar op hebben vernemen wij dit graag schriftelijk. - Aansprakelijkheid
– Het kinderdagverblijf stelt zich niet aansprakelijk voor het beschadigen of wegraken van kleding of meegebrachte spullen.
Overige
– Kinderdagverblijf Pippi is aangesloten bij de Geschillen commissie kinderopvang. Zij zijn een onafhankelijke en deskundige commissie, die speciaal in het leven is geroepen om klachten te behandelen over kinderdagverblijven. Het kinderdagverblijf heeft een intern klachtenreglement opgesteld, welke voor iedereen is in te zien op onze website.
– Per 1 juli 2013 is wettelijk vastgelegd dat bij dagopvang van kinderen van 0 tot 4 jaar, een pedagogisch medewerker de werkzaamheden uitsluitend kan verrichten terwijl zij gezien of gehoord kan worden. Graag verwijzen wij u naar ons pedagogisch beleidsplan waarin staat beschreven hoe wij hier binnen kinderdagverblijf Pippi vorm aan geven.
Algemene Voorwaarden Kinderdagverblijf
Inhoud
Artikel 2: Toepasselijkheid. 4
Artikel 3: Informatie verstrekking. 4
Artikel 8: Plaatsingsgesprek. 6
Artikel 9: Duur en verlenging van de Overeenkomst 6
Artikel 10: Einde van de overeenkomst 6
Artikel 11: Toegankelijkheid. 7
Artikel 12: Wederzijdse verplichtingen. 8
Artikel 13: Verplichtingen van de ondernemer 8
Artikel 14: Verplichtingen van de ouder 8
Artikel 15: Wijzigingen van de overeenkomst 9
Artikel 16: De prijs en wijziging van de prijs 9
Artikel 17: De betaling / niet tijdig betaling. 9
Artikel 18: Toepasselijk recht en bevoegde rechter 10
Artikel 19: Klachtenprocedure. 10
Artikel 20: Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling voor kinderopvang. 10
Artikel 22: Wijziging van deze voorwaarden. 11
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanvangsdatum: De overeengekomen datum waarop de kinderopvang aanvangt.
Dagopvang: Kinderopvang verzorgd door een kindercentrum voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen.
Geschillencommissie: De geschillencommissie kinderopvang.
Ingangsdatum: De datum waarop de overeenkomst is aangegaan.
Kindercentrum: Een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt (anders dan gastouderopvang)
Kinderopvang: Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voorgezet onderwijs voor de kinderen begint.
Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een kindercentrum exploiteert.
Ouder: De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of pleegouder van het kind op wie de kinderopvang betrekking heeft.
Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door de ondernemer, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders wiens kinderen in het kindercentrum worden opgevangen.
Overeenkomst: De overeenkomst van de kinderopvang tussen de ouder en de ondernemer.
Partijen: De ondernemer en de ouder.
Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt ook ‘elektronisch’ verstaan, tenzij de wet zich daartegen verzet.
Artikel 2: Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst.
- De overeenkomst wordt gesloten tussen de ondernemer en de ouder.
Artikel 3: Informatie verstrekking
- Indien een ouder interesse heeft in de mogelijke plaatsing van zijn kind in het kinderdagverblijf, biedt de ondernemer de ouder een rondleiding aan. Tijdens deze rondleiding wordt de informatie over het kinderdagverblijf verstrekt.
Artikel 4: Aanmelding
- De ouder meldt zich via een inschrijfformulier aan bij de ondernemer als geïnteresseerde voor de dagopvang voor zijn kind(eren) voor een bepaalde tijdsduur.
- Op het inschrijfformulier geeft de ouder aan of hij ermee instemt dat het in artikel 5 bedoelde aanbod en/of de algemene voorwaarden eventueel elektronisch aan hem worden verstrekt.
- De ondernemer bevestigt schriftelijk de ontvangst van de aanmelding.
- Op de aanmelding zijn de inschrijfvoorwaarden van de ondernemer van toepassing.
- De aanmelding verplicht noch de ouder noch de ondernemer tot het aangaan van een overeenkomst. De aanmelding moet slechts worden gezien als het verzoek van de ouder aan de ondernemer om een aanbod te doen met betrekking tot een overeenkomst tot het verlenen van kinderopvang.
- Na ontvangst van de aanmelding kan de ondernemer de ouder direct een aanbod doen. Het is ook mogelijk dat de ondernemer de ouder op een wachtlijst plaatst.
- Bij plaatsing op een wachtlijst stelt de ondernemer de ouder hiervan schriftelijk in kennis. Zodra een ouder in verband met zijn rang op de wachtlijst daarvoor in aanmerking komt, zal de ondernemer de ouder alsnog een aanbod als bedoeld in artikel 5 doen.
Artikel 5: Aanbod
- Naar aanleiding van de aanmelding kan de ondernemer de ouder een aanbod doen.
- Het aanbod bevat gegevens over de ondernemer, een omschrijving van zijn dienstverlening, alle elementen genoemd in bijlage 1 bij de algemene voorwaarden, dan wel een verwijzing naar de plaats waar de stukken ter inzage liggen, alsmede:
- De (vermoedelijke) naam en (vermoedelijke ) geboortedatum van het kind;
- De beschikbare aanvangsdatum;
- De beschikbare opvangsoort en de beschikbare locatie;
- De aangeboden handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg, mits de ouder daarom bij aanmelding heeft verzocht en de ondernemer beschikt over de mogelijkheden daartoe;
- De prijs behorende bij het aanbod;
- De wijze van betaling en eventuele meerkosten van afwijkende betalingswijzen;
- De annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten;
- De looptijd van de overeenkomst;
- De geldende opzegtermijn
- De reactietermijn met betrekking tot het aanbod;
- Een verwijzing naar de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden;
- Een dagtekening.
- Het aanbod vindt schriftelijk plaats en gaat vergezeld van de algemene voorwaarden.
- Het aanbod, voor aanvaarding waarvan de ondernemer de ouder een redelijk termijn stelt, is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Indien de reactietermijn is verstreken vervalt het aanbod.
Artikel 6: De overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de ouder van het door de ondernemer gedane aanbod.
- De ouder aanvaardt het aanbod schriftelijk. De datum waarop de aanvaarding door de ondernemer is ontvangen, is de ingangsdatum van de overeenkomst.
- De ondernemer bevestigt de ontvangst van de aanvaarding schriftelijk.
- Binnen het kader van de overeenkomst komt de ondernemer de vrijheid toe de kinderopvang naar eigen inzicht in te vullen.
Artikel 7: Annulering
- De ouder heeft het recht de overeenkomst te annuleren vanaf de ingangsdatum tot de aanvangsdatum.
- De ouder is voor annulering kosten verschuldigd.
- De hoogte van de annuleringskosten bedraagt nooit meer dan de verschuldigde betaling over de voor de ouder geldende opzegtermijn als bedoeld in artikel 10 lid 4 sub a.
Artikel 8: Plaatsingsgesprek
- De ondernemer nodigt de ouder tijdig voor de aanvangsdatum uit voor een gesprek.
- In dit gesprek komt aan de orde:
- De voor de kinderopvang benodigde specifieke gegevens van de ouder en zijn kind; waaronder de benodigde burger service nummer(s).
- De aanvang en duur van de wenperiode.
- De algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte, medicatie, ontwikkeling en dergelijke).
- De individuele wensen van de ouder en dat daarmee rekening gehouden wordt voor zover dit redelijk mogelijk is.
- De wijze van communicatie.
- Het maken van uitstapjes.
- Het maken van foto’s en/of video’s van het kind.
- De wettelijke aansprakelijkheid van de ouder voor schade veroorzaakt door zijn kind.
- De elementen genoemd in bijlage 1 bij deze algemene voorwaarden.
- De ondernemer bevestigt de tijdens het plaatsingsgesprek gemaakte afspraken schriftelijk aan de ouder.
Artikel 9: Duur en verlenging van de Overeenkomst
- De overeenkomst wordt aangegaan voor de maximale termijn van het overeengekomen type kinderopvang.
- De maximale termijn voor dagopvang duurt tot de leeftijd waarop het kind basisonderwijs volgt.
- In afwijking van het bepaalde in lid 1 kunnen partijen een kortere duur overeenkomen van maximaal één jaar.
- Na afloop van de overeenkomst die conform lid 3 is aangegaan voor een kortere duur dan de maximale termijn, kunnen partijen de overeenkomst verlengen. Verlenging vindt niet stilzwijgend plaats.
- Een verlenging van de overeenkomst wordt schriftelijk overeengekomen.
Artikel 10: Einde van de overeenkomst
- De overeenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de in de overeenkomst opgenomen termijn.
- Daarnaast eindigt de overeenkomst door (tussentijdse) opzegging door één van partijen.
- De ondernemer is slechts bevoegd de overeenkomst op te zeggen op grond van een zwaarwegende reden. Als zwaarwegende redenen worden in ieder geval aangemerkt:
- De situatie dat de ouder gedurende één maand in verzuim is ten aanzien van zijn betalingsverplichting;
- Voortduring van situaties als genoemd in artikel 11 lid 2 sub a en c;
- De situatie genoemd in artikel 11 lid 2 sub b;
- De omstandigheid dat de ondernemer vanwege een niet aan hem toerekenbare oorzaak langdurig of blijvend niet meer in staat is de overeenkomst uit te voeren;
- Een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit van de locatie waar het kind geplaatst in gevaar brengt.
- Opzegging vindt plaats door middel van een aan de andere partij gerichte gemotiveerde schriftelijke verklaring en
- Met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, in geval van opzegging door de ouder;
- Met inachtneming van een redelijke termijn, welke minimaal één maand bedraagt, in geval van opzegging door de ondernemer;
- Met onmiddellijke ingang in geval van opzegging door de ondernemer op grond van artikel 10 lid 3 onder a.
- Gedurende de opzegtermijn duurt de betalingsverplichting van de ouder voort. De opzegtermijn gaat in vanaf de eerste of de vijftiende van de maand waarop de ouder of de ondernemer de verklaring van opzegging heeft ontvangen. De verklaring wordt geacht te zijn ontvangen op de datum van het poststempel op de enveloppe van de opzeggingsbrief, op de datum van de e-mail waarmee de verklaring is verstuurd of op de datum waarop de elektronische verklaring is verstuurd, tenzij in de verklaring een latere datum is genoemd.
- Anders dan door het verstrijken van de overeengekomen termijn en anders dan door de opzegging, eindigt de overeenkomst met onmiddellijke ingang in geval van overlijden van het kind.
Artikel 11: Toegankelijkheid
- De locatie waar het kind is geplaatst, is in beginsel toegankelijk voor het kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen ondernemer en ouder.
- De ondernemer heeft het recht het kind en/of de ouder de toegang tot de locatie te weigeren voor de duur van de periode dat een normale opvang van het kind redelijkerwijs niet van de ondernemer mag worden verwacht en het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen. Bijvoorbeeld omdat:
- Het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is;
- Het kind en/of de ouder een risico of bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid of veiligheid van anderen, na te zijn gewaarschuwd, tenzij een waarschuwing redelijkerwijs niet van de ondernemer mag worden verwacht;
- De opvang van het kind een normale opvang van de andere kinderen onevenredig verzwaart of belemmert.
- Ingeval de ondernemer het kind en/of de ouder de toegang tot de locatie weigert, treedt de ondernemer met de ouder in overleg om te zoeken naar een voor alle partijen acceptabele oplossing voor de situatie.
- Indien de ouder het niet eens is met de beslissing van artikel 11 lid 2 om toegang te weigeren en het overleg met de ondernemer niet tot een oplossing heeft geleid, kan hij deze beslissing aan de Geschillencommissie voorleggen met het verzoek het geschil volgens de verkorte procedure als bedoeld in het reglement van de geschillencommissie kinderopvang te behandelen.
- Tijdens de verkorte procedure mag de ondernemer de plaats niet opzeggen.
Artikel 12: Wederzijdse verplichtingen
- Partijen dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind.
- Partijen dragen de verantwoordelijkheid voor het kind op de volgende wijze aan elkaar over:
- Bij dagopvang: de ouder is bij het brengen verantwoordelijk voor het kind en de ondernemer bij het ophalen, tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van uit mogen gaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats gevonden.
Artikel 13: Verplichtingen van de ondernemer
- De ondernemer is op grond van de overeenkomst gehouden om kinderopvang te leveren onder de overeengekomen voorwaarden.
- De ondernemer staat er voor in dat:
- De kinderopvang die onder zijn verantwoordelijkheid plaatsvindt:
- overeenstemt met de geldende wet- en regelgeving;
- verricht wordt overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal;
- Een kindercentrum dat onder zijn verantwoordelijkheid valt, geschikt is voor een verantwoorde opvang van kinderen, zowel wat betreft personele als materiële voorzieningen. Een nadere regeling van de wijze waarop de ondernemer voldoet aan zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 1 is vastgelegd in bijlage 1. Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze algemene voorwaarden.
- De ondernemer houdt rekening met de individuele wensen van de ouder voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
Artikel 14: Verplichtingen van de ouder
- De ouder meldt bijzonderheden van medische aard of in de ontwikkeling van het kind reeds bij de aanmelding.
- De ouder draagt zorg dat de ondernemer beschikt over alle gegevens die van belang zijn voor de bereikbaarheid van de ouder.
- De ouder houdt zich aan de regels die binnen het kindercentrum gelden.
- De ouder onthoudt zich van enige gedraging die de uitvoering van de overeenkomst van de zijde van de ondernemer verzwaart en draagt zorg dat zijn kind zich hiervan ook onthoudt.
- De ouder brengt en haalt het kind op tijd en draagt zorg voor de nakoming van deze verplichting door anderen die het kind namens hem brengen en halen.
- De ondernemer legt de bevoegdheid van anderen dan de ouders om het kind van de kinderopvang te halen schriftelijk vast indien de ouder daarom verzoekt.
- De ouder betaalt de ondernemer conform de daarover gemaakte afspraken en binnen de betalingstermijn, althans draagt hiervoor de verantwoordelijkheid.
Artikel 15: Wijzigingen van de overeenkomst
- De ondernemer heeft het recht om de overeenkomst eenzijdig te wijzigen op grond van zwaarwegende redenen. Zwaarwegende redenen zijn in ieder geval wijziging van wet- en regelgeving dan wel bedrijfseconomische omstandigheden die de continuïteit van de locatie waar het kind is geplaatst in gevaar brengen.
- Wijzigingen van de overeenkomst kondigt de ondernemer tijdig van tevoren aan, met een termijn die minimaal één maand bedraagt.
- In het geval dat de wijziging van de overeenkomst leidt tot een wezenlijke wijziging van de te verlenen kinderopvang, dan heeft de ouder de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden met ingang van de dag waarop de wijziging in werking treedt.
Artikel 16: De prijs en wijziging van de prijs
- De prijs die de ouder voor de kinderopvang moet betalen wordt vooraf overeengekomen.
- De ondernemer is bevoegd om de overeengekomen prijs na drie maanden na de ingangsdatum aan te passen, waaronder te verhogen. De ondernemer kondigt een dergelijke prijswijzigingen van te voren aan. De prijswijziging gaat niet eerder in dan één kalendermaand, vermeerderd met één week na de aankondiging.
Artikel 17: De betaling / niet tijdig betaling
- De ouder betaalt op basis van een schriftelijke factuur en uiterlijk op de factuur vermelde betalingsdatum. Een eventueel beroep op een gestelde borg staat gelijk aan een betaling. De factuur wordt kosteloos verstrekt.
- Indien een ouder betaalt aan een door de ondernemer aangewezen derde geldt dit voor de ouder als bevrijdende betaling. De aanwijzing door de ouder van een derde die voor het doen van betalingen dient zorg te dragen, staat niet aan de aansprakelijkheid van de ouder voor (tijdige) betaling in de weg. Een eventuele betaling door een derde voor de ouder geldt wel als een bevrijdende betaling door die ouder.
- Bij gebreke van volledige en tijdige betaling is de ouder van rechtswege in verzuim.
- De ondernemer zendt na het verstrijken van de betalingsdatum een schriftelijke betalingsherinnering en geeft de ouder de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Verder waarschuwt de ondernemer de ouder in deze betalingsherinnering voor de opzeggingsbevoegdheid van de ondernemer op grond van 10 lid 3 sub a. Deze betalingsherinnering moet minimaal 14 dagen vóór de datum waarop die bevoegdheid ontstaat zijn verzonden.
- Als na het verstrijken van de termijn genoemd in de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, brengt de ondernemer rente in rekening vanaf het verstrijken van de in factuur genoemde uiterste betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
- Door de ondernemer gemaakte buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld van de ouder af te dwingen. Kunnen aan de ouder in rekening worden gebracht. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten is onderworpen aan wettelijke grenzen.
- Een gedane betaling strekt in de eerste plaats ter voldoening van de verschuldigde kosten en rente en vervolgens ter voldoening van de oudst openstaande schulden.
Artikel 18: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomst.
- De bevoegde Nederlandse rechter is bevoegd te oordelen over de overeenkomst, niet tegenstaande de bevoegdheid van de geschillencommissie, zoals bedoeld in artikel 20 om van een in dat artikel genoemd geschil kennis te nemen.
Artikel 19: Klachtenprocedure
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten schriftelijk, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer. De ouder moet de klacht indienen binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek in prestatie heeft ontdekt of redelijkerwijze had behoren te ontdekken, waarbij een klacht binnen een termijn van twee maanden na ontdekking tijdig is.
- De ondernemer behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure heeft de oudercommissie adviesrecht conform het bepaalde in de wet kinderopvang.
- Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling van artikel 20.
Artikel 20: Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling voor kinderopvang
- Geschillen tussen ouder en ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de ouder als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, (degeschillencommissie.nl)
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de ouder de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de geschillencommissie te bepalen vorm bij deze commissie aanhangig worden gemaakt.
- Wanneer de ouder een geschil aanhangig maakt bij de geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de ouder schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
- De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. De beslissingen van de geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
- Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
Artikel 21: Aanvullingen
Individuele aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze algemene voorwaarden, moeten schriftelijk tussen de ondernemer en de ouder overeengekomen worden.
Artikel 22: Wijziging van deze voorwaarden
- Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld door Brancheorganisatie Kinderopvang. Branchevereniging Kinderopvang kan haar algemene voorwaarden voor kinderopvang wijzigen en herzien.
- De ondernemer is gerechtigd om de overeenkomst in die zin eenzijdig te wijzigen, dat daarop de meest recente versie van de door de Brancheorganisatie Kinderopvang vastgestelde algemene voorwaarden kinderopvang van toepassing worden verklaard. De ouder verklaart zich door aanvaarding van deze algemene voorwaarden met een dergelijke wijziging akkoord.
- De ondernemer informeert de ouder schriftelijk over een wijziging van de algemene voorwaarden.
- De wijzigingen treden 1 maand en één week na deze kennisgeving, of op een latere datum als dit in de kennisgeving vermeld is, in werking, tenzij een afwijkende wettelijke termijn is vereist, die dan wordt toegepast.
- In het geval dat de wijziging van de algemene voorwaarden leidt tot een wezenlijke wijziging van de overeenkomst dan heeft de ouder de bevoegdheid om tot de dag waarop de wijzigingen in werking treden de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de wijziging in werking treedt.
Bijlage 1
Nader regeling van de verplichtingen van de ondernemer uit artikel 13 van de algemene voorwaarden voor kinderopvang 2016.
De ondernemer voldoet aan zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 2 door er onder meer voor zorg te dragen dat de onderneming beschikt over:
- Een pedagogisch beleidsplan dat de kenmerkende wijze van omgang met kinderen en hun ouders omschrijft;
- Reglementen/stukken die het beleid weergeven met betrekking tot hygiëne, veiligheid, kindermishandeling, medisch handelen, ziekte en privacy;
- Een reglement dat het functioneren van de oudercommissie regelt;
- Een reglement dat de klachtenprocedure regelt;
- Een overzicht van, dan wel informatie over, de volgende elementen van de kinderopvang:
- Soort opvang, mogelijkheden voor flexibele opvang en eventuele extra diensten;
- Informatie aangaande de groep, de getalsverhouding tussen groepsleiding en het aantal kinderen per leeftijdscategorie, en de beschikbare ruimte;
- Informatie – uitwisseling, vorm en frequentie, waaronder het aantal oudergesprekken dat in principe per jaar plaatsvindt;
- De te verstrekken voeding;
- Mogelijkheden voor het maken van specifieke afspraken over ontwikkeling, verzorging en voeding;
- Openingstijden en – dagen en eventuele verplichte minimumafname;
- De tijden waarop de kinderen worden ontvangen en de opvang verlaten;
- De plaatsingsprocedure;
- De aard en omvang van de wenperiode;
- Een eventueel reglement waarin de huisregels van het kinderdagverblijf zijn vastgelegd;
- De geldende prijs;
- De wijze van betaling en eventuele meerkosten bij afwijkende betalingswijzen;
- De annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten;
- De inschrijfvoorwaarden, waaronder de inschrijfkosten;
- De geldende opzegtermijn.
Oudercommissie
Ouders van kinderen bij een kinderdagverblijf en een buitenschoolse opvang kunnen plaatsnemen in de oudercommissie van de betreffende locatie. Een oudercommissie adviseert de opvangorganisatie gevraagd en ongevraagd over de adviesonderwerpen die in de Wet kinderopvang zijn vastgelegd.
Doel van oudercommissie
Het doel van een oudercommissie is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en verbeteren. De oudercommissie onderhoudt daartoe contact met de ouders, de organisatie en de GGD.
Samenstelling oudercommissie
In de oudercommissie zitten vanwege de onafhankelijkheid alleen ouders, dus geen (pedagogisch) medewerkers, houders, locatiemanagers of andere medewerkers. Medewerkers die een kind hebben dat op dezelfde locatie wordt opgevangen, mogen niet plaatsnemen in de oudercommissie. Per organisatie zijn regels opgesteld rondom het aannamebeleid en hoeveel leden er in de oudercommissie kunnen zitten. Dat legt de organisatie vast in het oudercommissiereglement.
Rechten en taken oudercommissie
De oudercommissie heeft het recht (on)gevraagd te adviseren over:
- de uitvoering van het kwaliteitsbeleid, in het bijzonder het pedagogisch beleid;
- het algemeen beleid op het gebied van voeding, opvoeding, veiligheid en gezondheid;
- de openingstijden;
- het beleid rondom voorschoolse educatie;
- vaststelling en wijziging van de klachtenregeling;
- de prijs van de kinderopvang.
Bij kinderdagverblijf Pippi heeft elke locatie een oudercommissie. Soms vergaderen we met alle locaties samen dit gaat in overleg met wat jullie fijn vinden als oudercommissie. Hoe vaak we bij elkaar komen is verschillend. Meestal is het 3 a 4 keer per jaar. Ook dit gaat in overleg.
Ziektebeleid
Wij streven er naar kinderen een vertrouwde, veilige en hygiënische omgeving te bieden in het kinderdagverblijf. We hanteren hiervoor de richtlijnen van de GGD. En wij hebben de medewerking van ouders nodig. Wij verwachten van ouders: dat zij een actuele informatie geven over de conditie van het kind. Denkt u ook aan het doorgeven of het kind ’s ochtends een zetpil heeft gekregen. Dat zij het kind niet naar het kinderdagverblijf brengen wanneer het ziekteverschijnselen vertoont die in de richtlijnen van RIVM/GGD beschreven worden en waarbij geadviseerd wordt het kind thuis te houden. Op het kinderdagverblijf komen kinderen vaak voor het eerst in aanraking met een of meerdere (infectie)ziekten.
Aangezien de samenstelling van de groep per dag wisselt. Keren deze ziekten regelmatig terug in het kinderdagverblijf:
- Als het kind ziek is of een temperatuur van 38,5 of meer heeft, mag het kind niet gebracht worden. Als het kind ziek wordt tijdens het verblijf bij Pippi, wordt de ouder gebeld met het verzoek het kind op te halen omdat we een ziek kind niet de rust kunnen bieden die het op dat moment nodig heeft.
- Als het kind vanwege ziekte of andere redenen niet kan komen, stellen wij het op prijs dat dit doorgegeven wordt
- Medicijnen mogen alleen toegediend worden, wanneer ze uitgeschreven worden door een arts en worden pas na schriftelijke toestemming van de ouders geven aan het kind.
- Wij doen niet aan koortsonderdrukking en geven kinderen dus geen paracetamol (ook niet met toestemming van de ouders).
- Pedagogisch medewerkers houden zich te allen tijden aan het ziektebeleid en protocollen van kinderdagverblijf Pippi.
Klachten
Kinderdagverblijf Pippi hecht grote waarde aan goede en professionele kinderopvang. Er kan natuurlijk altijd eens een keer iets niet goed gaan. Wij streven ernaar dat er in eerste instantie wordt gepoogd een oplossing te vinden samen met de groepsleiding of directie van Kinderdagverblijf Pippi.
Bij een opmerking of klacht worden ouders gevraagd dit eerst met de vaste groepsleidster van hun kind te bespreken. Lukt dit niet of wordt hierbij geen passende oplossing gevonden dan vindt een tweede poging plaats middels de directie van Kinderdagverblijf Pippi.
Wanneer ouders ook nu nog geen overeenstemming kunnen bereiken kunnen zij aankloppen bij De Geschillencommissie waarbij Kinderdagverblijf Pippi is aangesloten. Deze stichting kan bemiddelen tussen de betrokken partijen.
Via deze link is de aansluiting van Kinderdagverblijf Pippi bij De Geschillencommissie te bezoeken.
GGD Inspectierapporten
De inspectierapporten van de GGD zijn openbaar te bekijken op de website van het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze worden na bezoek van de GGD ook bijgewerkt. Onderstaande links brengen u naar de overzichtspagina’s van onze locaties. Daar kunt u de diverse rapporten als .PDF downloaden.
Bekijk de Rapporten van KDV Pippi Rosmalen
Bekijk de Rapporten van KDV Pippi Heesch
Bekijk de Rapporten van KDV Pippi Oss
Bekijk de Rapporten van KDV Pippi Ammerzoden
Bekijk de Rapporten van BSO Pippi Ammerzoden
Bekijk de Rapporten van KDV Pippi Hedel